Otvoren Filmski centar Crne Gore

sehad-1

Dugo očekivani Filmski centar Crne Gore je konačno otvoren. Direktor institucije je doskorašnji dekan Fakulteta dramskih umjetnosti na Cetinju mr Sehad Čekić. Pored direktora imenovan je i privremeni Savjet institucije, koji čine reditelj Gojko Kastratović, filmska kritičarka i teoretičarka dr Maja Bogojević, te filmski kritičar i novinar Vuk Perović. A budžet Filmskog centra Crne Gore za sljedeću godinu, prema nacrtu budžeta, iznosiće 560 hiljada eura.

DINAMIČNIJE UMREŽAVANJE

Producent i dekan Fakulteta dramskih umjetnosti sa Cetinja Sehad Čekić naveo je da će Filmski centar kroz proaktivno funkcionisanje unaprijediti filmski sektor, između ostalog, kroz redovnu i obimniju podršku filmskim projektima i različitim aktivnostima, promociju kinematografije u Evropi i svijetu, privlačenje inostranih produkcija i dinamičnije umrežavanje sa inostranim kinematografijama.

“Filmski centar predstavlja agenciju, koja je promoter, advokat, riječju svojevrsni menadžer jedne kinematografije. Centar pruža podršku producentima i autorima kroz transparentan sistem konkursa, a podržava razne kinematografske aktivnosti i projekte. Cijeli je niz mogućnosti pred nama, a glavni cilj funkcionisanja Centra mora da bude ukupno bolje stanje u kinematografiji, u svim oblastima”, naveo je Čekić podsjećajući da je Crna Gora, kao uzbudljiva lokacija, već prepoznata u određenim krugovima, čemu svjedoče i snimanja inostranih ekipa na našoj teritoriji od kojih su određeni privredni subjekti već stekli značajne prihode.

“Međutim, neophodan je sistematičan pristup promociji, praćen aktiviranjem zakonski predviđenih podsticajnih mjera za produkcije, kao i cjeloživotno razvijanje profesionalnih kapaciteta kako bi se ostvarivali i najbolji rezultati. Tu, prije svega, mislim na redovnost snimanja, ali i uvećanje broja snimajućih dana u Crnoj Gori, kao i angažovanje što većeg broja naših filmskih radnika u raznim sektorima, u dužem vremenskom periodu”, kaže Čekić.

On ističe da je još dok je pripreman Zakon o kinematografiji, a po ugledu na druge slične institucije u regionu i Evropi, predviđeno da će Filmski centrar biti organizacija sa manjim brojem zaposlenih”, koji su posvećeni ostvarivanju ciljeva iz Nacionalnog programa za razvoj kinematografije”.

POZITIVNO ISKUSTVO IZ REGIONA

Osnivanjem Filmskog centra crnogorska kinematografija konačno bi dobila krovnu instituciju koja bi regulisala sve po pitanju filma, kaže producent i direktor kuće “Artikulacija” Ivan Đurović.

“Zadatak Filmskog centra je da, sem što reguliše sve po pitanju kinematografije, na pravi način raspoređuje dati fond, ne samo za filmske projekte, već i za promociju našeg rada, ali i Crne Gore kao filmske lokacije u svijetu. Iskustvo zemalja iz regiona nam govori da će Filmski centar pokazati svrishodnost ukoliko na čelo te institucije dovedemo sposobnog čovjeka. Ali, ukoliko se tu budemo igrali male sitne politike onda bolje da ga nismo ni formirali”, smatra Đurović.

Kako funkcioniše i koje benefite donosi Filmski centar, možemo vidjeti na primjeru Hrvatske, kaže on.

“Osim toga što su tamo snimani Game of Thrones, Star Wars, a sada će i Robin Hood, ono što je jednako značajno je i činjenica da su hrvatski filmovi narasli i došli do najvećih festivala, za šta se velika zasluga pripisuje filmskom centru. Čak i tamo se u jednom trenutku pokušala umiješati politika, ali su se filmadžije odbranile, što nije slučaj u Sloveniji, gdje se prati politička situacija, a slično se dogodilo i na Kosovu, Makedoniji… Svi direktori filmskih centara koji su bili zaista ljudi iz struke su smijenjeni, izuzev u Hrvatskoj. Međutim, imamo jedan suprotan primjer u Srbiji gdje su godinama imali problema sa direktorom filmskog centra, da bi prije dvije godina na čelo ove institucije kulture došao čovjek koji je centar postavio na prave temelje. Sada su konkursi Filmskog centra Srbije jako respektibilni. Na jednom od njih subvenciju je dobio i naš reditelj Andro Martinović, za snimanje filma radnog naziva ‘Vrijeme između nas’ koje je nedavno okončano”, podsjeća Đurović.

On kaže da je svjestan da većina ljudi Filmski centar zamišlja kao “zgradu sa milion zaposlenih”, ali podsjeća i da neki od jako cijenjenih centara, kao što je Izraelski filmski centar, broji svega šest zaposlenih.

“Ni kod nas nije predviđeno da filmski centar ima više ljudi. Srpski filmski centar ima više ljudi ali je drugačija organizacija, jer je u sklopu toga uključena i arhivistika, i mnoge druge stvari, te imaju 17 zaposlenih. HAVC ima oko 10 zaposlenih. Sa par ljudi, kojima su date odriješene ruke, i dobrom organizacijom, Filmski centar može biti jedna jako efikasna institucija”, ističe naš producent.

ZADACI CENTRA

  1. Pružanje podrške producentima i autorima kroz transparentan sistem konkursa, a podržava razne kinematografske aktivnosti i projekte

  2. Privlačenje inostranih produkcija i dinamičnije umrežavanje sa inostranim kinematografijama

  3. Promocija rada crnogorskih filmskih stvaraoca, ali i Crne Gore kao filmske lokacije u svijetu

Po ugledu na druge slične institucije u regionu i Evropi, predviđeno da će Filmski centar biti organizacija sa manjim brojem zaposlenih koji su posvećeni ostvarivanju ciljeva iz Nacionalnog programa za razvoj kinematografije

LAKŠE DO KOPRODUKCIJA

Sa konkursima filmskog centra za manjinske koprodukcije i crnogorski producenti mogu sa punim pravom da apliciraju u drugim zemljama, a istovremeno Filmski centar štiti interese crnogorske kinematografije i filmskih stvaraoca, navodi Ivan Đurović.

“Na primjer, ranije se dešavalo da filmadžije iz Crne Gore budu pozvane na sastanke predstavnika filmskih centara, ali u tom slučaju mi nemamo pravo glasa. Na takvim sastancima donose se važne odluke, u kojima bi i mi imali udjela. Ranije je često “Artikulacija” predstavljala Crnu Goru, recimo u Kanu, ali sada će Filmski centar preuzeti tu ulogu. Sa zvaničnim pečatom mnogo jače se može lobirati, dogovarati”, navodi Đurović.

 

 

Izvor: CDM