Glavni takmičarski program

Selektor: Ivan Marinović

Zahvaljujući prethodnom selektoru - Srdanu Goluboviću, koji je napravio važne korake za razvoj Montenegro Film Festivala, mi smo danas u mogućnosti da vam predstavimo ono što smatramo sledećim logičnim korakom. Ove godine postavljamo nove smjernice i okvire koje smatramo nužnima kako bi festival nastavio da se kvalitativno izdiže u odnosu na prethodna izdanja. Festival gradimo sa ciljem da u svojoj četvrtoj deceniji zasluži vidljivije mjesto na mapi evropskih filmskih festivala, i da Herceg Novi konačno postane obavezna stanica svim akterima regionalnog i evropskog filma.

 

Glavni takmičarski program sadrži osam probranih filmova regionalne produkcije, koji pripadaju domenu veoma komunikativnog arthouse filma. Ti filmovi se bave promišljenom kritičkom analizom današnje Evrope, (uključujući kako Evropsku Uniju, tako i zemlje koje njoj strijeme) kroz prizmu jedinstvenih filmskih junaka. Izbjegavajući opšta mjesta, odabrani filmovi nas suočavaju sa istinom o duhu vremena u kojem živimo. Posebno smo ponosni zbog privilegije da prikažemo "Muškarci ne plaču" Alena Drljevića kao regionalnu premijeru. Taj snažni glumački film, uz obilje adekvatne ironije, nam otkriva nove dimenzije sukoba unutar jugoslovenskog prostora. "Kada dan nije imao ime" Teone Mitevske, autorke dobro poznate novskoj publici, dolazi nakon uspješnog prikazivanja u Berlinu. Kroz subverzivan tretman tragičnog makedonskog slučaja "monstrum" o kome se i u crnogorskim medijima pisalo, autorka traži uzroke balkanskih sukoba, i razotkriva usađeni mačizam kao korijen problema u kojoj se ne samo Makedonija, već i čitav region nalazi. Rekvijem za gospođu J. je film savršeno duhovite vizuelne stilizacije koja se rijetko viđa u regionalnoj produkciji.  Vješto izgrađen autorski stil daje antitežu narativu koji kroz depresiju glavne junakinje oslikava posebno komplikovan sociološki trenutak u Srbiji danas. 

Selektor

ivan-marinovic-photo7

 

"Ne gledaj mi u pjat" je slojevito debitantsko ostvarenje Hane Jušić, koje će u Herceg Novom posebno rezonovati sa domaćom publikom zbog mentalitetske sličnosti njenih junaka sa našim opštepoznatim primorskim mentalitetom, otvarajući veoma zanimljive uvide kojih možda i nismo uvijek svjesni. "Slava" je nakon tihog početka festivalskog ciklusa u Lokarnu, sa vremenom postala pravi festivalski teškaš koji osvaja pregršt nagrada širom Evrope. Priča o tragičnom kočničaru Canku, koji je spreman da okrene svijet licemjernih državnih institucija naopako, kako bi povratio svoje dostojanstvo, simbolički opisuje trenutnu EU politiku. Uz obilje crnog humora i uz perfektnu dramaturgijom autori daju primjer kompletnoj evropskoj produkciji kako niskobudžetni film može biti uzbudljiv i primamljiv i široj publici.  Evropskom problematikom se bavi i "Fikser" Adriana Situarua, (jedan od eklektičnijih glasova rumunskog novog talasa) koji se po prvi put predstavlja publici u Crnoj Gori. U njegovom filmu, osobu koju povezuje novinare sa subjektom intervjua, surovi i beskompromisni životni principi dovode do esencijalnih moralnih dilema. "Toplotni udar" je crna komedija koja se bavi bolnom tematikom prolaska kroz krizu srednjog doba jednog muškarca na primorju. Ovaj film uistinu zaslužuje fantastičan i dug festivalski život. "Napolju" nam stiže iz Kana gdje je mađarsko slovački reditelj Gyuri Kristof premijerno prikazao svoj debi. Kroz suptilni humor i simboličko seciranje EU sistema ovaj film usput širi postavljene granice, i tako zalazeći pričom u zemlje sjevernije od regiona jugoistočne Evrope, daje znak da bi glavni takmičarski program u budućnosti mogao da postane još otvoreniji, te da u godinama koje dolaze novskoj publici omogući još bolji i dalji pogled na savremeni evropski film.

 

The previous selector – Srdan Golubović, made important first steps for development of Montenegro Film Festival, and thus enabled us to present you today what we believe to be a logical next step.

This year, we are setting new guidelines and frameworks which we find necessary, so that the festival could continue to enhance its quality in comparison to the previous editions. We are developing this festival with the aim of placing it on a more prominent spot on the map of European film festivals and in order to finally make Herceg Novi a central place for all the actors from the regional and European cinema.

Official competition program consists of eight selected films of regional production which pertain to the domain of a very communicative art house film. These movies tackle a thought-out critical analysis of modern-day Europe (including both the European Union and countries aspiring towards it) through a prism of unique film heroes. Avoiding general places, the selected films face the truth about the zeitgeist of the era we live in.

We are particularly proud and privileged to screen “Men don’t cry” by Alen Drljević, as a regional premiere. This strong performance film, with an abundance of adequate irony, reveals new dimensions of conflict within the Yugoslav region.

When the day had no name” by Teona Mitevska, an author well-known to the audience of Herceg Novi, is coming to our festival after a successful screening in Berlin. Using a subversive treatment of the tragic Macedonian case “Monster”, mentioned in the Montenegrin media as well, the author searches for the sources of Balkan conflicts and unveils machismo as the root of the problem which is well known  not only in Macedonia but in the whole region as well.

“Requiem for Mrs. J” is a film of a perfectly humorous visual stylization which is rarely seen in the regional production. Author’s skillfully designed style offers an antithesis to the narrative which, through protagonist’s depression in the film, depicts a particularly complicated sociological moment in Serbia today.

 “Quit Staring at My Plate” is Hana Jušić’s multi-layered feature debut, which will particularly resonate with the audience of Herceg Novi due to similarities in mentality of its heroes with our well-known Mediterranean mentality, thus giving very interesting insights, which we rarely perceive.

"Glory" has become, after a silent start of the festival cycle in Locarno, a true festival heavyweight which has won numerous awards in Europe. The story about a tragic railway trackman Tsanko, ready to turn the world of hypocritical state institutions upside down in order to regain his dignity, symbolically depicts current EU policy. With vast dark humor and a perfect dramaturgy, the authors set an example to the entire European production how a low-budget film can be exhilarating and appealing to the wider audiences.

European issue is also tackled in “The Fixer” by Adrian Sitaru (one of more eclectic voices of Romanian new wave), who is presenting the film for the first time in Montenegro. In his film, a person that mediates between journalists and interviewees is brought to essential moral dilemmas by unscrupulous life principles.

"Suntan" is a dark comedy that deals with a painful theme of a male midlife crisis which revolves around a man living on the coast. This film truly deserves an amazingly long festival life.

 "Out" comes from Cannes where a Hungarian-Slovakian director Gyuri Kristof had a premiere of his feature debut. With subtle humor and symbolical dissection of the EU system, this film broadens the existing limits, affecting with its story countries north of the Southeast Europe. This shows that the main competition program could become even more open in the future, thus offering to the audience of Herceg Novi a better view of the contemporary European cinema.