Zemlja / Country: Škotska, UK / Schotland, UK
Godina / Year: 2024.
Trajanje / Runtime: 17ʾ
Reditelj / Director: Theo Panagopoulos
Scenario / Screenplay: Erica Monde
Producenti / Producers: Marissa Keating
Muzika / Music: Alexandra Katerinopoulou
Kada reditelj, porijeklom iz Palestine, koji živi u Škotskoj otkrije rijetko viđenu škotsku filmsku arhivu o palestinskom divljem cvijeću, odlučuje da prisvoji snimke. Ovaj nježni filmski esej postavlja pitanje o ulozi stvaranja slike kao sredstva svjedočenja, ali i nasilja, kada je povezano sa složenim odnosima između ljudi i zemlje.
When a filmmaker of Palestinian descent based in Scotland unearths a rarely-seen Scottish film archive of Palestinian wildflowers, he decides to reclaim the footage. This tender film essay questions the role of image-making as a tool of both testimony and violence when connected to entanglements between people and the land.
Teo Panagopulos je grčko-libansko-palestinski filmski reditelj sa prebivalištem u Škotskoj. Njegov rad istražuje teme kolektivnog pamćenja, raseljenosti, fragmentisanih identiteta i arhiva. Režirao je više kratkih filmova koji su prikazani na uglednim festivalima kao što su Sundance, Doc Lisboa, Thessaloniki i drugi, a njegov najnoviji film pod nazivom Cvijeće stoji tiho, i svjedoči osvojio je nagradu za najbolji kratki film na IDFA 2024. Trenutno završava doktorat o kolonijalnim filmskim arhivama povezanim sa Palestinom tridesetih godina prošlog vijeka.
Theo Panagopoulos is a Greek Lebanese-Palestinian filmmaker based in Scotland. His work explores themes of collective memory, displacement, fragmented identities and archives. He has directed multiple short films that screened in reputable festivals such as Sundance, Doc Lisboa, Thessaloniki among others and his most recent film called The Flowers Stand Silently, Witnessing won the best short film award at IDFA 2024. He is currently completing his PhD research on colonial film archives connected to 1930s Palestine.